Sommarläsning, del 4 juli

Hej medlemmar.

Nu när sommaren verkar tagit en liten paus kanske det är dags för en liten uppdatering om vad som händer inom partiet den närmsta framtiden.

Som ni vet är våra medlemsmöten, kampanjer och andra aktiviteter där man träffas mer fysiskt inställda. Vårt styrelsearbete går dock vidare men i digital form med videokonferens. Ni kommer få meddelande när våra möten kan återupptas. Då har vi många intressanta temamöten på gång. Kommunpolitiken går på i stort sett som vanligt och där har ju Jan-Olof gett uppdateringar om i tidigare nyhetsbrev. Jag tänkte därför här nedan informera lite om vad som händer på distriktsnivå fram över.

Som ni säkert redan vet blev distriktskongressen som skulle gått av stapeln i Lysekil i våras inställd och uppskjuten till hösten. Distriktsstyrelsen har nu beslutat att slå ihop höstmötet och distriktskongressen och den kommer gå av stapeln den 26 september och kommer genomföras digitalt. Det blir alltså ingen kongress i Lysekil i år. Det blev istället beslutat att 2021 års distriktskongress förläggs i Lysekil och kommer genomföras den 10:e eller 17:e April. Vi kommer arbeta utifrån det goda värdskapet då med och vi kommer att ha den utställning om arbetarekommunens historia som vi skulle haft i vår vid detta tillfälle.

Den 12-16:e maj 2021 är det partikongress i Göteborg och det blir den 41: a i ordningen. Som vanligt får medlemmar nominera till arbetarekommunens styrelse ombudskandidater till denna. Datum för nomineringsstopp kommer ut i kommande medlemsbrev. Glöm inte att de som nomineras ska vara tillfrågade.

Partiet börjar också förbereda för val till kyrkans olika uppdrag. Nomineringar av kandidater till kyrkomötet och stiftsfullmäktige ska vara distriktet till handa senast den 15:e oktober på e-post: maude.bengtsson@socialdemokraterna.se. Så är det någon som är intresserad av detta eller vet någon partimedlem som kan vara intresserad så tveka inte att nominera dem.

Nationellt så är det parlamentariska läget fortfarande tufft och det finns flera frågor som det även är tuffa diskussioner inom regeringen där inte vi och miljöpartiet alltid har samma åsikt. Ni har säkert redan sett i media vilka frågor det är och en av dessa är frågan om Preemraff i Lyse. Jag har deltagit i videokonferens med företrädare på nationell nivå och dessa vittnar om hårda men konstruktiva förhandlingar där båda får ge och ta men att vi socialdemokrater inte kommer att kompromissa med våra värderingar. Samma gäller i förhandlingarna med centern och liberalerna.

Vet ni någon som skulle vara intresserad av att bli medlem? Glöm inte att fråga! Medlem kan man bli direkt via denna länk:  https://www.socialdemokraterna.se/bli-medlem

Detta var allt för denna gången och jag hoppas att ni får en bra fortsättning på sommaren och glöm inte att hålla avstånd, tvätta händer och prata mycket med era nära och kära via telefon eller andra kommunikationsvägar.

Jag hoppas att vi snart ses i verksamheten igen. Till dess, ta hand om er.

Ricard Söderberg

Ordförande Lysekils Arbetarekommun